Hatékony, gyors, helyben van, és csökkenti a párhuzamos ellátások gyakoriságát – röviden így jellemezték a telemedicina programban résztvevők az egy éve indult szolgáltatást, amelyet a Magyar Máltai Szeretetszolgálat DocRoom Egészségügyi Kutatási Programja indított el. Kísérleti program keretében három hajléktalan embereket segítő intézményben (Máltai Szeretetszolgálat Miklós utcai Integrált Hajléktalanellátó Központ, Baptista Szeretetszolgálat REVIP Hajléktalanok Átmeneti Szállója és a Menedékház Alapítvány Éjjeli Menedékhelye – ez utóbbi intézmény sajnos 2023 augusztusában forráshiány miatt bezárni kényszerült) indult el az online háziorvosi ellátás, amelyben több mint 100 ember fordult meg ezidáig. Nemcsak a krónikus betegek folyamatos kontrollját segíti a telemedicina, életet is mentett már.
A számítógép egyik oldalán Belopotoczky Gábor doktor várja a betegeket, aki egy online rendelés alatt 15-20 emberrel tud foglalkozni. „Újra kialakul a bizalom az egészségügy és a saját egészségük felé” – emelte ki a program egyik erősségét. „Hátránya a kontaktus hiánya és a diagnózisok megállapításának bizonyos pontatlansága, de a telemedicina még mindig sokkal jobb, mintha egyáltalán nem kapnának ellátást” – mondja Dr. Belopotoczky Gábor. A DocRoom telemedicina programjának egyik legfontosabb része a leletek értelmezése, megértése. Két esetben is segített már olyan májgyulladásban szenvedő betegnek, akik nem tudták, hogy betegségük halálos kimenetelű is lehet. „A krónikus betegek kísérésében, a leletek elemzésében, az egészségügybe vetett bizalom visszaállításában és a párhuzamos gyógyszerszedések megelőzésében segít a legtöbbet a telemedicina program” – foglalta össze a belgyógyász, gasztroenterológus szakorvos az eddigi tapasztalatokat.
Munkáját a telemedicina asszisztensek segítik, akik szociális munkások és távegészségügyi segítők egyben, és a számítógép másik oldalán ülnek a hajléktalan intézményekben a páciensekkel együtt. A Szeretetszolgálat a DocRoom program keretében számukra külön képzést hozott létre. „Jó, hogy mi is halljuk, hogy mint mond az orvos a klienseinknek, egyrészt tudjuk, hogy mire kell nekünk is figyelni, változott-e a gyógyszeradagolás vagy kapott-e beutalót szakrendelésre. Ezek az információk gyakran elvesznek, ha egyedül mennek el orvosi rendelésre. Másrészt az ügyfeleinket is tudjuk segíteni, ha valamit nem értettek, vagy nem pontosan értették, amit az orvos mondott nekik” – mondja Ozsváth Tímea, aki a rendelésen jelenlétével, technikai segítségnyújtással, időpontfoglalással és nyomon követéssel, a kliensek szervezésével segíti a rendszer működését.
„Sokszor van az, hogy nem értem, mit mond a doktor, és akkor Timire nézek, aki elmagyarázza nekem, mit kell csinálnom” – ezt már József meséli, aki az indulásától részt vesz a programban. Akkor állapították meg, hogy tüdődaganata van, amikor a hajléktalanszállóra való felvételekor tüdőszűrésre kellett mennie. Azóta kezelésre jár, és kéthetente telemedicina ellátásban vesz részt.
De nemcsak a krónikus betegek ellátását segíti a program. Volt, hogy cukorbetegséget, magas vérnyomást, sőt hepatitiszt is diagnosztizáltak az online rendelésen. „A májgyulladásos kliensünk diagnosztizálása és gyógyulása egy sikertörténet. Ha nem vett volna részt a programban, ma már biztosan nem él” – mondja Scatragli Silvia telemedicina asszisztens, aki szerint a program másik nagy érdeme, hogy a párhuzamos ellátásokat, például a felesleges gyógyszerfelírásokat és -kiváltásokat is csökkenti.